Bibelstudier - Løftet: Guds evige pakt

Dette kvartalet ser vi på hva Guds pakt er, hva den tilbyr og hva den krever.

 
Bibelstudier - Mat sauene mine

I 2. kvartal 2017 leser vi 1. og 2. Peter. Brevene er skrevet av en som var sammen med Jesus i de fleste av de viktige øyeblikkene i hans virke.

 
Bibelstudier - Matteusevangeliet

Matteus var en av Jesu første disipler. Under Åndens ledelse forteller han historien om Jesus slik han forsto den. Som hos Markus, Lukas og Johannes er temaet Jesu inkarnasjon, liv, død, oppstandelse og himmelfart. Matteus fokuserer på Jesus som den lovede Messias. Han ville at leserne skulle vite at det var Jesus som skulle redde Israel, han som profetene hadde talt om og som hele GT peker frem mot. Han skrev først og fremst for jøder, men budskapet om håp og frelse taler også til oss. Vi trenger en som kan gjøre det for oss som det er umulig at vi kan klare selv.

 
Bibelstudier - Mine minste

Bibelen sier at verden ble skapt med omhu, og det var «svært godt». 1 Mos 1 og 2 viser hva Gud følte da han skapte.

 
Bibelstudier - Opprør og frelse

Vi vet ikke hvorfor, men synden oppsto i Guds fullkomne skaperverk. Men én ting vet vi utmerket godt: Vi mennesker står midt i denne konflikten. Det er en kamp ingen går fri. Den store konflikten kom til jorden da opphavspersonen til opprøret mot Gud fikk med seg det første mennesket i dette opprøret. Men Jesus vant den avgjørende seieren over synden på korset. Utfordringen har alltid vært hvem vi skal være lojale mot, den som har vunnet, eller den som har tapt.

 
Bibelstudier - Ordspråkene

Programserien tar for seg Salomos ordspråk i Bibelen. Denne boken vitner om generasjoner av opphopet visdom. Dens forfattere omtales som kong Salomo, uspesifiserte «vise» fra det nære Østen, som Agur, som ikke var israelitt. I noen tilfeller avspeiler boken også tekster fra det nære Østen, særlig egyptiske. Enten vi er på torget, spiser, drikker, jobber, kjøper, selger, hygger oss eller elsker, så dreier det seg om Guds ord. Ordspråkenes Gud er ikke bare de religiøses Gud. Her møter vi gudsfrykten i hverdagsklær.

 
Bibelstudier - Samhold i Kristus

Kirken er Guds familie på jord, som er sammen i tjeneste, studium og tilbedelse.

 
Bibelstudier - Sannheten for vår tid i Femte Mosebok

Mens kong Josjia var konge i Jerusalem (640-609 f.Kr.) ble det funnet en bok i templet, og den ble lest for kong Josjia. Ut fra denne «paktsboken» (2 Kong 23,2) startet Josjia en reformasjon.

 
Bibelstudier - Utdanning

Hvordan kan menigheten sørge for at alle medlemmene får en kristen utdanning?