Fenomenet Paulus

Paulus forsøkte å bekjempe kristendommen med alle midler. Men på et øyeblikk ble han forvandlet fra innbitt motstander til energisk forsvarer.

Fenomenet Paulus

VIDEOER

Fenomenet Paulus - Trailer

Paulus har preget vår sivilisasjon. Hans tanker og ideer har fremdeles avgjørende innflytelse. Hvem var han? Hva formet ham? Og ikke minst: Hva ville han?

Fenomenet Paulus 1 - Fra forfølger til forkynner

Apostelen Paulus har påvirket vestlig sivilisasjon i århundrer. Hva formet ham som person? Her får du historien om hvordan Paulus gikk fra å være en innbitt forfølger til en engasjert forkynner.

Fenomenet Paulus 2 - Guds Ord

Forfølgeren Paulus hørte Guds stemme på veien til Damaskus. Fra da brukte han all energi på å gi Guds Ord til andre. Bibelen er verdens mest solgte bok. Hvilken rolle bør Bibelen spille i et moderne samfunn, og hva er bokens hovedpoeng?

Fenomenet Paulus 3 - Gud

Troen på Gud var drivkraften i livet til Paulus. Paulus ville formidle et sant bilde av Gud. Hvorfor blir Gud skjøvet ut over sidelinjen i deler av den vestlige verden når gudstro blir stadig viktigere i mange andre deler av kloden?

Fenomenet Paulus 4 - Jesus Kristus

Jesus er det selvsagte sentrum i kristendommen. Ved begynnelsen av vår tidsregning var kristendommen en ny og fremmed religion. Paulus ble nesten myrdet da han forkynte at Jesus var den lovede Messias. Her får du vite hvorfor.

Fenomenet Paulus 5 - Den Hellige Ånd

For mange på Paulus sin tid var Den Hellige Ånd et ukjent begrep. Også i dag stilles spørsmålet om Ånden er en kraft eller en person. Noen er begeistret for Ånden, andre mer skeptiske. Paulus viser oss hvem Ånden er.

Fenomenet Paulus 6 - Tro og Omvendelse

I Aten utfordret Paulus filosofene til å tenke over grunnlaget for sitt livssyn og velge en ny kurs. Han oppfordret dem til å vende om fra en livsstil til en annen. Vi får se argumentene Paulus brukte for å ta så store valg i livet.

Fenomenet Paulus 7 - Frelse og Dåp

Paulus døpte ikke mange mennesker selv, men han oppfordret folk til å bli døpt som tegn på sin tro. Programmet tar opp spørsmål om hva dåpen er, hvem som bør døpes og forutsetningene for å bli døpt.

Fenomenet Paulus 8 - Kristenlivet

Paulus fikk en ny livsstil etter møtet med Jesus. Kan vi forvente en spesiell livsstil av kristne mennesker? Hvordan ser en kristen livsstil ut? Paulus mente at de som møter nåde vil preges av det. Vi finner ut hvordan han ville de skulle preges.

Fenomenet Paulus 9 - Sabbaten

Paulus var stadig på farten som misjonær. Han jobbet intenst. Ikke ulikt mange moderne mennesker som forsøker å fylle mange forventninger. Mennesker som lever hektiske liv bør unne seg å prøve den gudgitte resepten mot stress.

Fenomenet Paulus 10 - Jesu gjenkomst

Mye har gått galt siden Gud skapte kloden. Luften var renere, vannet klarere og selve livet var lengre. Kloden er ikke lenger det Paradis Skaperen designet, men det finnes håp. Paulus sier at Jesus skal komme og gjenopprette alt som har gått tapt.

Fenomenet Paulus 11 - Håp

Et håpløst liv er et trist liv. Tross kriger, miljøødeleggelser og kriminalitet finnes det håp i horisonten. Paulus gir oss håpet om en gjenskapt klode med en global fred. Programmet gir gode grunner til håp.

OM SERIEN

Paulus forsøkte å bekjempe kristendommen med alle midler. Men på et øyeblikk ble han forvandlet fra innbitt motstander til energisk forsvarer.

Hva fikk ham til å foreta en helomvending?

Enten du er troende, ateist eller agnostiker vil du ha nytte av å bli bedre kjent med Paulus og det han skrev.

RELATERTE SERIER

Apokalypsis

Hvor mye må gå i oppfyllelse av Bibelens profetier før folk våkner opp? Apokalypsis er et kurs der Guds løsning er i fokus. Bli med!

Menneskesønnen

Bli med og gjenoppdag en Jesus som har blitt borte etter århundrer med maktkamp, religionskrig og protestbevegelser. Vi inviterer deg med inn i den verden der Jesus vokste opp og levde, for å høre ordene hans en gang til.

Patmosvisjonen

Hvordan går det egentlig med kloden vår? Hva slags framtid kan jeg forvente meg når jeg blir gammel? For ikke å snakke om barna våre... Hva kan de forvente seg?

Tell the World

Korrekt utregning, men feil tolkning. Det endte med sorg, smerte og motløshet. Slik begynner fortellingen om Syvendedags Adventistkirken.