TV-serier / Tro

Bibelstudier - Matteusevangeliet

Matteus var en av Jesu første disipler. Under Åndens ledelse forteller han historien om Jesus slik han forsto den. Som hos Markus, Lukas og Johannes er temaet Jesu inkarnasjon, liv, død, oppstandelse og himmelfart. Matteus fokuserer på Jesus som den lovede Messias. Han ville at leserne skulle vite at det var Jesus som skulle redde Israel, han som profetene hadde talt om og som hele GT peker frem mot. Han skrev først og fremst for jøder, men budskapet om håp og frelse taler også til oss. Vi trenger en som kan gjøre det for oss som det er umulig at vi kan klare selv.

 
Bibelstudier - Opprør og frelse

Vi vet ikke hvorfor, men synden oppsto i Guds fullkomne skaperverk. Men én ting vet vi utmerket godt: Vi mennesker står midt i denne konflikten. Det er en kamp ingen går fri. Den store konflikten kom til jorden da opphavspersonen til opprøret mot Gud fikk med seg det første mennesket i dette opprøret. Men Jesus vant den avgjørende seieren over synden på korset. Utfordringen har alltid vært hvem vi skal være lojale mot, den som har vunnet, eller den som har tapt.

 
Masterstroke

Masterstroke is a documentary series investigating some of the most famous and interesting religious art in history.

 
Bibelstudier - Jeremia

Jeremias bok er kanskje den boken i Det gamle testamentet som tydeligst viser hvor inderlig Gud ønsker at menneskene skal være hans barn. Samtidig viser den like tydelig at menneskene har en tendens til å rømme fra Gud. Jeremias bok er skrevet på bakgrunn av store verdenspolitiske omveltninger i det gamle Midtøsten. Den forteller om profetens liv og budskap og skildrer hvor lidenskapelig trofast han forkynte Guds budskap til et folk som stort sett ikke ville høre det. Boken begynner med profetens kall og dekker flere tiår av bibelhistorien. Fra ungdom til alderdom forkynte han sannhetene som helt fra første stund har vært grunnleggende for Bibelens budskap.

 
Skapelsen

Skapelsen: Jorden er et vitne er en visuell storslagen film om den bibelske skapelsesuken. Filmprodusenten tar seerne med fra begynnelsen før Gud skapte lyset og helt frem til Moses, forfatteren av skapelsesberetningen, som sammen med sin sønn tilber Gud på den syvende dag i uken, sabbaten. Syvendedags adventist filmskaper Henry Stober reiste verden rundt i 4 år for å gjennomføre de unike opptakene til filmen. Mer info: DareToBelieve.com

 
Tidens Tale TV

Tidens Tale TV er TV-versjonen av tidsskriftet Tidens Tale.

 
Bibelstudier - Lukasevangeliet

Programserien tar for seg evangeliet om Jesus som legen Lukas skrev. Lukas skrev også Apostlenes gjerninger. Han brukte de beste kilder og hadde et nært samarbeid med Paulus. Han ønsket spesielt å nå grekerne med sitt evangelium, det vil si de som ikke hadde noen inngående kunnskap om Israels historie og løftet om den kommende Messias, slik som jødene hadde. Lukas adresserte sitt skriv til sin venn Teofilus antakelig ca år 61-63. Vi kan takke Lukas for noen av de mest skinnende historiene fra Jesu forkynnelse. Lukasevangeliet er blant annet alene om å gjengi fortellingen om den fortapte sønn som så varmt blir tatt imot av sin far, og det er også Lukas som gir oss de kjente og kjære historiene om den barmhjertige samaritan og om Sakkeus som klatret opp i et morbærtre for å se Jesus.

 
Ti dager i bønn

United Prayer presenterer bibelske dramatiseringer med fokus på kraften i felles bønn. Filmatiseringene oppmuntrer troende til ydmyk og inderlig bønn, som i Apostlenes gjerninger, slik at Den Hellige Ånds kraft kan bli utøst og hindringer fjernes, og Guds Ord kan nå ut slik at Jesus kan komme veldig, veldig snart.

 
ARNION

Det er et vanvittig drama som utspiller seg i Bibelens siste bok, Åpenbaringens bok. Men dramaet er ikke fantasi ...